Direct response software voor rampen? Kenia heeft het al sinds 2008

Rampen zoals bosbranden en overstromingen komen steeds vaker voor en worden intenser. Hoe kunnen getroffenen en hulpverleners elkaar dan zo goed mogelijk informeren met informatie uit allerlei bronnen om de crisis sneller en beter het hoofd te bieden

Die oplossing is in 2008 al ontwikkeld in Kenia door Ushadi. Een non-profit platform letterlijk ontstaan uit een nationale crisis in Kenia zelf en ontwikkeld door vindingrijke en gecommitteerde Keniaanse software engineers. Wij van Orange Nile breken graag een lans voor de software ontwikkelaars en ondernemers in Kenia. Dat doen we met deze blog door dieper in te gaan op de software van de Keniaanse organisatie Ushahidi.

Wat kan het Ushahidi platform?

Ushahidi een open-source softwareplatform dat de mogelijkheid biedt om informatie van verschillende bronnen te verzamelen, zoals social media en data en berichten vanaf mobiele telefoons te beheren en weer te geven op interactieve kaarten en tijdlijnen. Dit kan cruciaal zijn in noodsituaties, omdat het slachtoffers en hulpverleners kan helpen om een duidelijk beeld te krijgen van de omvang van de crisis, de locaties van mensen in nood en de beschikbare hulpbronnen. 

Toepassing van de Ushadi oplossing helpt bijvoorbeeld om Indiase vrouwen zich veiliger te voelen en te zijn op straat. Het helpt direct hulpacties bij tyfoons op de Filipijnen en aardbevingen op het Aziatische vasteland zoals in Nepal. Het platform is (opnieuw) gebruikt in Kenia zelf bij de nationale verkiezingen van 2022.

Ushahidi gebruik bij een lokale natuurramp

Een voorbeeld van gebruik van het Ushadi platform in Peru bij enorme regenval hieronder.

Wat kan de software betekenen voor aanstaande natuurrampen?

Voor bijvoorbeeld bosbranden zou Ushahidi het volgende kunnen betekenen:

  • Realtime updates van burgers ter plaatse: Ushahidi biedt een platform voor realtime updates. Dit stelt mensen in staat om continu informatie te delen over veranderende omstandigheden, zoals de verspreiding van de brand, wegomstandigheden en evacuatie-orders.
  • Behoefte- en hulpaanbodanalyse: Door de verzonden berichten te analyseren en weer te geven op online kaarten, kunnen hulpverleners en andere organisaties een beter begrip krijgen van de behoeften van de getroffen bevolking en de beschikbare hulpbronnen. Dit helpt bij het optimaliseren van hulpverlening en het verminderen van overlap van hun inspanningen.
  • De echte winst na delen van berichten door burgers en duidelijkheid over beschikbare hulpverlening ter plekke is uiteraard dat Ushahidi dienst doet als een gemeenschappelijk platform waarop verschillende hulporganisaties, overheidsinstanties en vrijwilligers kunnen samenwerken en communiceren om met de getroffenen.

Overzicht van hoe het platform werkt in één overzicht:

Software ondernemingen: vind ze in Kenia

De boodschap is duidelijk. Als je goed zoekt vind je gecommitteerde software ontwikkelaars en software ondernemers die mooie producten kunnen bouwen. Orange Nile heeft ze voor je. In Kenia. Er zijn vijf voordelen bij het uitbesteden van software ontwikkeling aan ontwikkelaars in Kenia volgens ons: 1) Kenia ligt in dezelfde tijdzone als Europa, slechts een uur verschil met Nederland, 2) Een prima uurtarief, 3) Uitstekend Engels sprekende hoog opgeleide collega’s met een goede internetverbinding, 4) Onderneming in Kenia met Keniaanse eigenaren / ondernemers die investeren in de economische ontwikkeling en scholing in Kenia en 5) Wij hebben ze getraind in de Nederlandse manier van werken en remote werken.